Δευτέρα, 25 Μαΐου 2020

ev media-logomenoume spiti-small

Τα παιδιά παράγουν Τέχνη. «Η αλληγορία της δικτύωσης», το πρότζεκτ μιας παρέας νέων Ευρυτάνων, από την έντυπη

από την έντυπη έκδοση

Με πηγή έμπνευσης την πασίγνωστη Αλληγορία του Σπηλαίου, του Πλάτωνα, μαθητές οργάνωσαν συμβολική φωτογράφιση για τα δεσμά της σύγχρονης κοινωνίας της πληροφορίας. Το μήνυμα για την «απελευθέρωση»; Αποσυνδέσου.alligoria-diktiosis1

Η τηλεόραση ως σύγχρονο σπήλαιο, οι τηλεθεατές ως φυλακισμένοι. Αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα μόνο μέσα από οθόνες και καλώδια. Τι θα συμβεί εάν ένας άνθρωπος καταφέρει να λύσει τα «δεσμά»; Με τον παραπάνω συλλογισμό ασχολήθηκε μια παρέα νέων παιδιών από το Καρπενήσι, υλοποιώντας και σχετική φωτογράφιση για τις ανάγκες του πρότζεκτ.

Η φωτογράφιση για την «αλληγορία της δικτύωσης», όπως αναφέρει στα «Ευρυτανικά Νέα» ο Ραφαήλ Σουλιώτης, μαθητής της Β’ Λυκείου, έγινε για το διαδικτυακό περιοδικό Ανπλαγκ (unplugmag).

«Εκείνο το χρονικό διάστημα μελετούσα την Αλληγορία του Σπηλαίου, του Πλάτωνα. Μια αλληγορία που αναφέρεται σε ανθρώπους εγκλωβισμένους στο σκοτάδι μιας σπηλιάς, στο σκοτάδι του δικού τους κόσμου, μην έχοντας αντικρίσει ακόμη το φως του ηλίου, δηλαδή τη γνώση, κατά τον Πλάτωνα. Κάποια στιγμή, όμως, ένας από τους εγκλωβισμένους καταφέρνει να βγει από το σπήλαιο και να αντικρίσει, έστω με δυσκολία στην αρχή, τον Ήλιο, την Αλήθεια. Στη συνέχεια, επιστρέφει με σκοπό να διδάξει και στους υπόλοιπους αυτή την Αλήθεια».

«Θέλησα να δημιουργήσω», σημειώνει ο 17χρονος μαθητής, «κάτι συμβολικό, το οποίο θα σχετιζόταν με την αλληγορία του σπηλαίου, αλλά θα είχε ως θέμα το διαδίκτυο, την ενημέρωση, τη γενικότερη σύνδεσή μας με την παρεχόμενη μέσω της τεχνολογίας πληροφορία και τον τρόπο ζωής μας στην ‘κοινωνία της πληροφορίας’».alligoria-diktiosis2

Η φωτογράφιση έγινε προ… κορονοϊού, τον περασμένο Φεβρουάριο, στο Καρπενήσι και σε αυτή συμμετείχαν οι μαθητές/τριες: Αμαλία Μεριγκούνη, Βασίλης Ράπτης, Ναταλία Στεροπούλου, Φωτεινή Στεροπούλου, Χριστίνα Νούλα και η φοιτήτρια Ειρήνη Νούλα.

Στόχος της ήταν, εξηγεί ο Ραφαήλ Σουλιώτης, να αναδειχθούν οι ακόλουθοι συμβολισμοί: «Η τηλεόραση συμβολίζει το σύγχρονο σπήλαιο, μέσα στο οποίο βρίσκονται οι εγκλωβισμένοι με καλώδια αντί για αλυσίδες, καθώς αυτά συνδέουν τις συσκευές μας με την τεχνολογία. Η Αμαλία, συμβολίζοντας τον άνθρωπο που κατάφερε να βγει από το σπήλαιο και να αντικρίσει τον Ήλιο, ήταν αυτή που κατόρθωσε να αποδεσμευτεί από τα καλώδια, να αντικρίσει το φως, δηλαδή τη γνώση και στο τέλος να επιστρέψει, για να τη διδάξει στους υπόλοιπους. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται στη φωτογραφία στην οποία βρίσκονται όλοι μαζί χωρίς καλώδια πλέον».

«Σκοπό αυτής της φωτογράφισης, λοιπόν, αποτελεί η κινητοποίηση», προσθέτει ο εμπνευστής του πρότζεκτ και συνεχίζει:

«Η κινητοποίηση του καθενός από εμάς να σκεφτεί, να αναρωτηθεί και να αντιληφθεί τον κόσμο, στον οποίο ζούμε σήμερα. Έναν κόσμο όπου η πληροφορία διαχέεται με ανεξέλεγκτους ρυθμούς σε "ανεξέλεγκτους" ανθρώπους. Σε ανθρώπους που καθημερινά τρέχουν, αγωνιούν και εργάζονται ασταμάτητα, χωρίς να έχουν τον χρόνο να σκεφτούν, να αναρωτηθούν και να αποκωδικοποιήσουν την πληροφορία που δέχονται. Σε ανθρώπους, οι οποίοι θεωρούν πως με ένα απλό κλικ ή με την αφή του δαχτύλου τους πάνω σε μια οθόνη, γνωρίζουν την αλήθεια, τον κόσμο που τους περιβάλλει, την πραγματικότητα.

Οφείλουμε, λοιπόν, εμείς οι άνθρωποι, να λυθούμε από αυτά τα καλώδια, να απελευθερωθούμε και να αποσυνδεθούμε από την ψευδαίσθηση, που μας προσφέρει ο σύγχρονος τρόπος πληροφορίας. Να στηριχτούμε στο κριτικό πνεύμα, να σκεφτούμε και να αξιολογήσουμε».alligoria-diktiosis3