Δευτέρα, 25 Μαΐου 2020

ev media-logomenoume spiti-small

Περισσότεροι από 6.000 άνθρωποι έχουν επισκεφθεί το Κέντρο Ιστορίας Πολιτισμού Ευρυτανίας, στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του

αφιέρωμα από την έντυπη έκδοση

Στις 29 Απριλίου του 2019 είχαν γίνει τα εγκαίνια του ΚΙΠΕ, του μουσείου που ήρθε για να ενώσει τα κομμάτια της ευρυτανικής ιστορίας και των πρωταγωνιστών της, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Με αιχμή του δόρατος την τεχνολογία και τη διαδραστική εμπειρία ξενάγησης, το μουσείο πορεύεται σε σταθερή τροχιά ανόδου.kipe-eisodos1

Σημείο αναφοράς για το Καρπενήσι και την Ευρυτανία έχει καταφέρει να καταστεί το «Κέντρο Ιστορίας Πολιτισμού Ευρυτανίας», παρότι μόλις πριν λίγες ημέρες συμπλήρωσε έναν χρόνο «ζωής». Πέρασαν 12 μήνες από το κόψιμο της κορδέλας του ΚΙΠΕ και παρότι το μουσείο είναι -από τις 14 Μαρτίου- κλειστό λόγω της πανδημίας, 6.000 και πλέον επισκέπτες, άνθρωποι όλων των ηλικιών από όλη την Ελλάδα, είτε μεμονωμένα, είτε ως γκρουπ (σύλλογοι, σχολεία κ.α.) έχουν ξεναγηθεί στα εκθέματά του κατά το διάστημα λειτουργίας του.

Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας - ΠΕ Ευρυτανίας, κατανοώντας την ανάγκη προβολής, αλλά και πληροφόρησης της τοπικής κοινωνίας και των επισκεπτών, δημιούργησε το ΚΙΠΕ με σκοπό την προβολή και την ανάδειξη της ιστορίας, την προώθηση της εκπαίδευσης, της έρευνας και της επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία της Ευρυτανίας. Πρόκειται για ένα μουσείο με σύγχρονη προσέγγιση, που «κερδίζει» τον επισκέπτη από τα πρώτα λεπτά, καθώς απέχει πόρρω από τη στείρα παρουσίαση εκθεμάτων· έγινε προσπάθεια -και επιτεύχθηκε- η εμπειρία να είναι βιωματική, απτή και διαδραστική.

«Όλοι όσοι επισκέπτονται το μουσείο, φεύγουν ενθουσιασμένοι. Λένε ότι δεν περίμεναν πως θα συναντήσουν ένα τόσο σύγχρονο μουσείο στο Καρπενήσι, έναν τόπο πιο παραδοσιακό. Η εξωτερική όψη του πέτρινου κτηρίου δεν σε προδιαθέτει για όσα θα βιώσεις στο εσωτερικό του», λέει στα «Ευρυτανικά Νέα» η Ηλιάνα Ζιώγα, μουσειολόγος, η οποία μαζί με τον πολιτικό μηχανικό Αθανάσιο Αθανασιά, είχαν αναλάβει τον μουσειολογικό-μουσειογραφικό σχεδιασμό του χώρου.

Και πράγματι, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει ταινία εικονικής πραγματικότητας (virtual reality), αλλά και ταινίες επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) τελευταίας τεχνολογίας, ερχόμενος σε επαφή με τον τρόπο κατασκευής του Γεφυριού του Μανώλη, η περιηγούμενος με… βαθυσκάφος στον βυθισμένο στα νερά της Λίμνης Κρεμαστών, Ναό της Επισκοπής. Με τρόπο σύγχρονο γίνεται και η γνωριμία με τη Μάχη του Κεφαλόβρυσου, εκεί όπου έπεσε μαχόμενος ο Μάρκος Μπότσαρης.kipe-ksenagisi-3D

Τεχνολογία VR διαθέτει το Μουσείο, προσφέροντας μια σύγχρονη ξενάγηση στον επισκέπτη (φωτο: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

Πολύ θετική εντύπωση προκαλεί στον επισκέπτη και η δυνατότητα που έχει να αγγίξει τα εκθέματα, καθώς αποτελούν ομοιώματα αρχαιολογικών ευρημάτων από ανασκαφικές έρευνες στην Ευρυτανία. Ξεχωρίζει το αγαλματίδιο του θεού Διόνυσου, το πολύχρωμο ψηφιδωτό της Βασιλικής του Αγίου Λεωνίδη στο Κλαυσί κ.α.

«Το μουσείο έχει αγαπηθεί ιδιαίτερα, με τους επισκέπτες να παροτρύνουν φίλους και γνωστούς να ζήσουν και αυτοί την εμπειρία που προσφέρει. Νιώθουν το ΚΙΠΕ ως ‘καμάρι’ για τον τόπο τους», προσθέτει η Ηλιάνα. «Ιδίως τα Χριστούγεννα που μας πέρασαν», συμπληρώνει, «η επισκεψιμότητα των ντόπιων κατοίκων ξεπέρασε κάθε προσδοκία».

Το ΚΙΠΕ έφθασε να υποδεχθεί μέχρι και 110 άτομα σε μια μόνο ημέρα, με τη φήμη του, αργά αλλά σταθερά, να ξεπερνά τα στενά ευρυτανικά όρια και να γίνεται σημείο αναφοράς για τους επισκέπτες της περιοχής· το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα συνετέλεσαν σημαντικά σε αυτό.kipe-ksenagisi-iliana-zioga

Η Ηλ. Ζιώγα κατά τη διάρκεια ξενάγησης επισκεπτών

Σημαντικό στοιχείο, αποτελεί, επίσης, το γεγονός πως το σύνολο σχεδόν των σχολείων του ν. Ευρυτανίας έχει επισκεφθεί το Μουσείο, με τους μαθητές να γνωρίζουν την ιστορία του τόπου τους με τρόπο που κινεί το ενδιαφέρον και τη φιλομάθεια. Τον περασμένο Σεπτέμβριο δε, το ΚΙΠΕ διοργάνωσε μουσειακές δράσεις, ταξίδεψε και ένωσε όλα τα μουσεία της Ευρυτανίας, με πρωτότυπα εργαστήρια εμπνευσμένα από τα εκθέματα των μουσείων, για μαθητές και ενήλικες.

Πριν τη λήψη μέτρων για τον κορονοϊό, είχε άλλωστε ξεκινήσει ένα ακόμα πρόγραμμα από το ΚΙΠΕ με τίτλο «Tο Μουσείο πάει σχολείο», με το επιστημονικό προσωπικό του Μουσείου να επισκέπτεται σχολεία του νομού προσφέροντας στους μαθητές μια βιωματική μουσειακή εμπειρία.

Εξάλλου, το Κέντρο Ιστορίας Πολιτισμού Ευρυτανίας επιτελεί τρεις βασικούς σκοπούς, τονίζει ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας, κ. Αριστείδης Τασιός. «Καταρχήν», αναφέρει, «παρουσιάζει με καινοτόμο και βιωματικό τρόπο την ιστορία και τον πολιτισμό της Ευρυτανίας τόσο στον επισκέπτη όσο και στον κάτοικο της περιοχής». «Επιπλέον, ως το κεντρικό μουσείο της Ευρυτανίας στην έδρα του νομού λειτουργεί σαν προπομπός και για τα υπόλοιπα μουσεία και πολιτιστικά μνημεία της Ευρυτανίας». «Και τέλος», εξηγεί ακόμα, «υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να εξερευνήσουν την ιστορία, σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αλλά και με την χρήση μουσειοβαλίτσας (…)».kipe-tasios1

Ο αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ευρυτανίας. στο ΚΙΠΕ

Η «ακτινογραφία» του ΚΙΠΕ

Το ΚΙΠΕ στεγάζεται σε ένα επιβλητικό, πέτρινο κτήριο, απέναντι από το Γυμνάσιο-Λύκειο Καρπενησίου (1ο χλμ Ε.Ο. Καρπενησίου-Αγρινίου), εκεί όπου παλαιότερα λειτουργούσε το Δασαρχείο. Σε συνολικά έξι (6) αίθουσες, αναπτύσσονται οι δύο εκθέσεις του, η μόνιμη με τίτλο «Οι θησαυροί της Ευρυτανίας», και η περιοδική, που θέμα έχει τα γεφύρια του τόπου.

Η συλλογή της μόνιμης έκθεσης αποτελείται από ομοιώματα αρχαιολογικών ευρημάτων από ανασκαφικές έρευνες στην Ευρυτανία, αρχειακά έγγραφα, αντικείμενα και εφαρμογές που κάνουν χρήση της τεχνολογίας ώστε να μεταφέρουν, με τον πλέον ρεαλιστικό τρόπο, τον επισκέπτη στα πιο σημαντικά ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στην ευρυτανική γη.

Στην πρώτη αίθουσα της μόνιμης έκθεσης υπάρχουν αναφορές στην ανασκαφική δραστηριότητα στην Ευρυτανία -και όσα αυτή έχει φέρει στο φως. Εκεί, θα δει κανείς ομοίωμα του αγαλματιδίου του θεού Διόνυσου, που βρέθηκε στη Χόχλια (θέση «Γλα») το 1935, χρονολογείται από τον 2ο αιώνα και εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, θα γνωρίσει τον Ναό της Επισκοπής, τη Βασιλική του Αγίου Λεωνίδη στο Κλαυσί κ.α.kipe-toixografia1

Στη δεύτερη αίθουσα, η περιήγηση ξεκινά από τα μεταβυζαντινά χρόνια και ακολουθούν σημαντικοί σταθμοί της νεότερης ελληνικής ιστορίας, με σημείο αναφοράς την Επανάσταση του 1821 και αργότερα τους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α’ και Β’ Παγκόσμιο, τη γερμανική Κατοχή, την Αντίσταση και τον ρόλο της «ανταρτομάνας» Ευρυτανίας, έως και τον αδελφοκτόνο Εμφύλιο, και την ξενιτιά για ένα καλύτερο μέλλον.

Κατόπιν, ο επισκέπτης, φορώντας ειδικά γυαλιά εικονικής πραγματικότητα θα γνωρίσει τον τρόπο κατασκευής του Γεφυριού του Μανώλη, ενώ άκρως διαδιαδραστική είναι η εμπειρία στη διπλανή αίθουσα, με θέμα τον βυθισμένο Ναό της Επισκοπής, όπως και η Μάχη του Κεφαλόβρυσου.

Όσον αφορά την περιοδική έκθεση, έχει τίτλο «Τα γεφύρια της Ευρυτανίας» και παρουσιάζει ομοιώματα σημαντικών γεφυριών της περιοχής, μοναδικά κομψοτεχνήματα λαϊκής αρχιτεκτονικής που επί αιώνες εξυπηρετούσαν ανάγκες επικοινωνίας και μεταφοράς.kipe-toixografia2

Εντυπωσιακή αναπαράσταση του ψηφιδωτού της Βασιλικής του Αγίου Λεωνίδη

KIPE-sta-sxoleia2

Το ΚΙΠΕ στα σχολεία της Ευρυτανίας

kipe-toixografia3

Αντίγραφο του αγαλματιδίου του Διονύσου

kipe-egkainia1

Από τα εγκαίνια του Μουσείου, το 2019