Παρασκευή, 19 Ιουλίου 2019

ev media-logo

Από τον Νότο στον Βορρά. Στη Βαλτική θάλασσα βρέθηκε για πέντε μέρες το 1ο Δημ. Σχολείο Καρπενησίου - ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟ

Με ένα συναρπαστικό ταξίδι στη Λιθουανία κλείνει για την τρέχουσα σχολική χρονιά η αυλαία του προγράμματος Εράσμους, που υλοποιεί το 1ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου. Μαθητές και εκπαιδευτικοί γνώρισαν τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της βορειανατολικής αυτής ευρωπαϊκής χώρας, αποκομίζοντας αξέχαστες εμπειρίες μέσα από μια σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων και δράσεων.

1

Από τις 20 ως τις 24 Μαΐου 2019, εκπαιδευτικοί και μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Καρπενησίου, συμμετείχαν στην τρίτη διεθνή συνάντηση Μάθησης Διδασκαλίας και Εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκε στο Προγυμνάσιο «Η Αυγή» στην πόλη Κεντάινι της Λιθουανίας με το πρότζεκτ HEAL (Αγωγή Υγείας και Εκπαίδευση) στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+. Από τη Λιθουανία συμμετείχαν 20 εκπαιδευτικοί, 200 μαθητές, 500 πολίτες (γονείς και κάτοικοι της πόλης) ενώ η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον διευθυντή του Σχολείου κ. Σιδέρη Μοτσιόλα, τις εκπαιδευτικούς Αμαλία Μπίκα και Δήμητρα Βουτσέλη και τον συντονιστή του έργου Διονύση Παρούτσα. Επίσης συμμετείχαν οι μαθητές Δημήτρης Κακκαβιάς, Αριστείδης Κουδουνάς και Μύρωνας Μπουμπουρής.

Το Κεντάινι βρίσκεται στην Κεντρική Λιθουανία και είναι μια από τις παλαιότερες πόλεις της χώρας χρονολογούμενη από τις αρχές του 14ου αιώνα, με πληθυσμό περίπου 32.000 κατοίκους. Όλες οι δραστηριότητες των συμμετεχόντων στην αποστολή, τόσο οι κοινές όσο και οι ατομικές αποσκοπούσαν στην επίτευξη των στόχων του έργου, δηλαδή: φυσική ζωή, άσκηση και υγιεινός τρόπος ζωής, εμβολιασμός, πλήρη κατανόηση των ζητημάτων και σεβασμού του ευρωπαϊκού πλαισίου, ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας, βελτίωση της αυτοεκτίμησης και του εαυτού, τόνωση του ενδιαφέροντος των μαθητών και των εκπαιδευτικών, βελτίωση του συλλογικού πνεύματος, ανοχή και τον σεβασμό, τη βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων. Οι Λιθουανοί οικοδεσπότες είχαν ετοιμάσει ένα εντατικό και ποικίλο εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πρόγραμμα πέντε ημερών και με την επιστροφή τους, οι μαθητές θα περιγράψουν την εμπειρία τους, στους συμμαθητές τους.

Την πρώτη ημέρα, 20 Μαΐου, οι αποστολές συνάντησαν τον διευθυντή του Λιθουανικού σχολείου, Αλμπίνας Στάνκεβιτσιους, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την συνεργασία των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο αυτό θα αποφέρει οφέλη σε όλους τους συμμετέχοντες, θα βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης και τα κίνητρα για μάθηση, θα διευρύνει τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην τάξη, θα εμπλουτίσει και θα βελτιώσει της ψηφιακής ικανότητας των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Η επίσημη τελετή υποδοχής, πραγματοποιήθηκε από παιδιά με ταλέντο, που έδειξαν τι σημαίνει να είσαι πεισματάρης και φιλόδοξος, να ακολουθείς τα όνειρά σου και να είσαι ο εαυτός σου.

Στη συνέχεια οι αποστολές συναντήθηκαν με τον δήμαρχο της πόλης Βαλεντίνας Ταμούλις, ο οποίος εξέφρασε την ελπίδα ότι όλοι οι συμμετέχοντες στην κινητικότητα θα αυξήσουν το προσωπικό τους κίνητρο για αυτοβελτίωση ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής, εφαρμόζοντας νέες μεθόδους διδασκαλίας παρόμοιες με αυτές της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης. Ο δήμαρχος είχε μόλις εκλεγεί στα καθήκοντά του και δέχθηκε με ενθουσιασμό την επιστολή του Δημάρχου Καρπενησίου, μιλώντας μάλιστα εκτενώς γι’ αυτήν στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.3

Μετά τη συνάντηση με την τοπική αυτοδιοίκηση, οι επισκέπτες πραγματοποίησαν μια άτυπη περιήγηση στον χώρο του τεράστιου σχολείου, όπου τους έγινε θερμή υποδοχή. Είχαν την ευκαιρία να δουν ένα εξαιρετικά επιτυχημένο παράδειγμα σχολικού εκσυγχρονισμού, που ενισχύει και αναγνωρίζει τα προσόντα των εκπαιδευτικών και τα συντονίζει με τις ανάγκες του ιδρύματος, δίνοντάς τους την ευκαιρία να έχουν πρόσβαση σε συνεχή κατάρτιση.

Στη συνέχεια οι μαθητές έλαβαν μέρος σε εκπαιδευτικό σεμινάριο για την Ανακύκλωση Παιχνιδιών. Συζήτησαν και ανακάλυψαν τα περιβαλλοντικά ζητήματα και αναζήτησαν λύσεις. Οι μαθητές στις ομάδες συζήτησαν πώς να διαχωρίζουν τα απόβλητα, και πώς να μεταφέρουν τα πλαστικά και γυάλινα μπουκάλια στα σημεία συλλογής. Έμαθαν επίσης ότι ορισμένα υλικά ανακύκλωσης μπορούν να χρησιμεύσουν και πάλι ως παιχνίδια, διακοσμήσεις κλπ. Οι εκπαιδευτικοί από όλες τις χώρες συμμετείχαν σε εργαστήριο με τίτλο «Το μυστικό του Γκόνγκ» (Κινήσου αλλά μην ξεχνάς να χαλαρώνεις) – προκειμένου να προωθήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Η δεύτερη μέρα 21 Μαΐου ξεκίνησε με το εργαστήριο "Ο υγιεινός τρόπος ζωής μέσα από το θέατρο". Οι μαθητές από όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία παρουσίασαν τις δραματουργικές τους προσπάθειες με υπόθεση σχετική με την υγεία και του τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε υγιείς. Οι μαθητές του σχολείου μας παρουσίασαν με εξαιρετική επιτυχία στα Αγγλικά, ένα πρωτότυπο μικρό θεατρικό, το κείμενο του οποίου έγραψε η κ. Ελένη Λυκοκάπη, με τίτλο «Το μυστικό του Βασιλιά».

Το απόγευμα οι αποστολές επισκέφθηκαν το Ειδικό Σχολείο της Πόλης. Εκεί είχαν την ευκαιρία να παίξουν Χόκεϊ κλειστού χώρου με μαθητές ΑμεΑ. Συνειδητοποίησαν ότι για να είσαι υγιής πρέπει και να αθλείσαι. Η επαφή τους επίσης με μαθητές ΑμεΑ τους δίδαξε τρόπους συνύπαρξης και αποδοχής, καθώς διαπίστωσαν ότι παρά την αναπηρία τους μπορούσαν κι εκείνοι να συμμετέχουν στον αγώνα επάξια.

Αργότερα πραγματοποιήθηκε Σεμινάριο Μαγειρικής και Γαλακτοκομικών Προϊόντων όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μάθουν για την ιστορία των λιθουανικών παραδοσιακών ζυμαρικών, να τα προετοιμάσουν και να μάθουν να εργάζονται ομαδικά. Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε μια υπαίθρια εκδρομή στο καταπράσινο λιθουανικό τοπίο, όπου και πάλι πραγματοποιήθηκαν εργαστήρια κατασκευής κεριών από φυσικό κερί, μελισσοκομίας, διασκεδαστικές αθλητικές ασκήσεις καθώς και μαθήματα φυσικής και υγιεινής παραδοσιακής διατροφής.

Η τρίτη ημέρα 22 Μαΐου ήταν και πάλι γεμάτη με θετική ενέργεια. Οι αποστολές επισκέφτηκαν την πόλη Νίντα, το μεγαλύτερο οικιστικό και διοικητικό κέντρο της περιοχής Νερίνγκα στη Βαλτική θάλασσα, έναν εξαιρετικά δημοφιλή τουριστικό προορισμό για τους Λιθουανούς, καθώς έχει τις περισσότερες μέρες ηλιοφάνειας το χρόνο. Το ενδιαφέρον των μαθητών κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στο απίστευτο «Σόου Δελφινιών» κορυφώθηκε ενώ ο ενθουσιασμός τους με αυτά τα όμορφα ζώα και τους αριστοκρατικούς τους χορούς έφτασε στα ύψη. Με το ταξίδι αυτό εφαρμόστηκαν μέθοδοι άτυπης μάθησης για να αποκτήσουν τα παιδιά δεξιότητες όπως η ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, η εφαρμογή των κανόνων, η ανταλλαγή προσδοκιών.4

Η τέταρτη ημέρα 23 Μαΐου ξεκίνησε με μάθημα πρώτων βοηθειών στο σχολείο. Με μεγάλη προθυμία και ενθουσιασμό, οι μαθητές εκπαιδεύτηκαν στο να παρέχουν πρώτες βοήθειες στο θύμα, έμαθαν τα βασικά βήματα για τη σταθεροποίηση του θύματος, πώς να κάνουν καρδιοπνευμονική ανάνηψη, πώς να σταματήσουν μια αιμορραγία, πώς να συμπεριφέρονται σε καταστάσεις πνιγμού.5

Οι δραστηριότητες συνεχίστηκαν με το Διεθνές Σεμινάριο για τους Εκπαιδευτικούς και τίτλο η "Σημασία του Εμβολιασμού". Στη θεματολογία του περιέχοντα ζητήματα όπως του ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για τον εμβολιασμό των παιδιών, τους κινδύνους του αντιεμβολιαστικού κινήματος, και τις οικονομικές του προεκτάσεις. Η μέρα ολοκληρώθηκε με την απόκτηση νέων γνώσεων σχετικά με τον πολιτισμό, τις παραδόσεις και τις εκπαιδευτικές μεθόδους στη Λιθουανία και ήταν πολύ σημαντικό το ότι όλοι μπόρεσαν να μοιραστούν την εμπειρία τους με τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους.

Η πέμπτη ημέρα 24 Μαΐου, ήταν η μέρα επιστροφής στην πρωτεύουσα Βίλνιους. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής επισκέφθηκαν το Τρακάι, μια ιστορική και παραθεριστική πόλη στην Ανατολική Λιθουανία. Βρίσκεται ανάμεσα σε 3 λίμνες γεγονός που το καθιστά ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Επισκέφθηκαν το κάστρο του νησιού και κάποιοι πραγματοποίησαν μια μικρή βόλτα με βάρκα στη λίμνη Γκάλβε.

Η πρωτεύουσα της Λιθουανίας εντυπωσίασε τους επισκέπτες με την ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική της. Τα κτίρια έχουν χτιστεί εδώ και αρκετούς αιώνες, γι 'αυτό και υπάρχουν διαφορετικά αρχιτεκτονικά στυλ. Τα κυριότερα αξιοθέατα είναι ο καθεδρικός ναός του Αγίου Πέτρου και Παύλου - το μπαρόκ αριστούργημα και το Δημαρχείο του Αγίου Φραγκίσκου, η εκκλησία της Αγίας Άννας, οι πύλες της αυγής, μέρος των πρώην αμυντικών τειχών, ο πύργος του υψηλότερου κάστρου που χτίστηκε τον 13ο αιώνα από όπου ο επισκέπτης μπορεί να απολαύσει την όμορφη θέα της πόλης.2

Κάθε μέρα της επίσκεψης ήταν γεμάτη με συναρπαστικές στιγμές και εμπειρίες, με γνωριμία της ιστορίας της όμορφης Λιθουανίας και πόλεων που έχουν διατηρήσει τον πολιτισμό, τις παραδόσεις και την κληρονομιά του λιθουανικού λαού που προσδιορίζει την ιστορία και το παρόν όχι μόνο της Λιθουανίας αλλά και της Ευρώπης.

Το ταξίδι αυτό αποτέλεσε το κλείσιμο της πρώτης χρονιάς του προγράμματος Εράσμους που υλοποιεί το 1ο Δημοτικό Σχολείο. Η επόμενη επίσκεψη, στην Τουρκία αυτή τη φορά, έχει προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο και οι τέσσερις μαθητές που θα την επισκεφθούν έχουν επιλεγεί ήδη. Η συμμετοχή των παιδιών σε τέτοιου είδους δράσεις είναι αναμφισβήτητα μια εξαιρετικά χρήσιμη και ευχάριστη εμπειρία που αφήνει αξέχαστες αναμνήσεις στη ζωή τους και τους δίνει τα εφόδια να κινηθούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο και πολυπολιτισμικό περιβάλλον στο μέλλον.