Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2020

ev media-logo

Δυσκοιλιότητα και τρόποι αντιμετώπισης. Το νέο άρθρο της διατροφολόγου Κατ. Ζαλοκώστα, από την έντυπη

το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση

Γράφει η Ζαλοκώστα Κατερίνα*

Μια δυσλειτουργία που πολλοί αντιμετωπίζουν, αλλά λίγοι συζητούν. Πόσες φορές επισκέφτηκες τον γιατρό ή τον διατροφολόγο σου και ενώ σε απασχολούσε το ζήτημα της δυσκοιλιότητας δεν το συζήτησες είτε γιατί ένιωθες άβολα, είτε γιατί δεν το θεώρησες σημαντικό; Και ενώ το ποσοστό των πασχόντων παγκοσμίως ξεπερνάει το 14% (το οποίο στην πλειοψηφία του είναι γυναίκες), μελέτες δείχνουν πως τουλάχιστον το 1/4 αυτών δεν κάνει τίποτα για να ανακουφιστεί από την δυσφορία και τις ενοχλήσεις που προκαλεί αυτή η κατάσταση. diskiliotita-arthro1

Η δυσκοιλιότητα αποτελεί σύμπτωμα και όχι ασθένεια και μπορεί να ορισθεί ως διάγνωση όταν σε διάστημα 6 μηνών το άτομο εμφανίζει 2 ή και παραπάνω συμπτώματα για περίοδο 3 μηνών: Συχνότητα κενώσεων < 3 φορές/εβδομάδα, Σκληρά κόπρανα, Μικρή ποσότητα κοπράνων, Δυσκολία κατά την αφόδευση (World Gastroenterology Organisation). Μπορεί να συμβεί παροδικά αλλά υπάρχουν και οι χρόνια πάσχοντες. Οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σε αυτή την εντερική δυσλειτουργία είναι οργανικοί και ψυχολογικοί. Ο ψυχολογικός παράγοντας προσπερνιέται επιπολαία από πολλούς, όμως, στην πραγματικότητα επηρεάζει μεγάλο ποσοστό ατόμων.

Για ακόμη μια φορά φαίνεται πως οι αρχές της ισορροπημένης Μεσογειακής Διατροφής,

αποτελούν τη λύση στο πρόβλημα.

Συχνότερες αιτίες

Διατροφή φτωχή σε φυτικές ίνες, Αφυδάτωση, Στρες, Αλλαγές στην ρουτίνα, Καθυστέρηση ανάγκης για κένωση, Εγκυμοσύνη, Τρίτη ηλικία, Παθήσεις όπως: Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ), Σκλήρυνση κατά Πλάκας, Αιμορροΐδες, Λύκος, Parkinson, Υποθυρεοειδισμός κ.α., Παρενέργεια κάποιων τύπων χημειοθεραπείας, Χρήση κάποιων τύπων αγωγής όπως υπερτασικών, αντιόξινων, αντιισταμινικών και αντικαταθλιπτικών φαρμάκων ή συμπληρωμάτων σιδήρου, Διατροφικές ή ψυχολογικές διαταραχές, Κατάχρηση καθαρτικών, Έλλειψη φυσικής δραστηριότητας.

Συστάσεις αντιμετώπισης

Προτείνεται διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες, άρα αυξημένη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, προϊόντων ολικής αλέσεως και οσπρίων, όπως και αυξημένη κατανάλωση νερού (τουλάχιστον 2lt/ημέρα)· τα φρούτα και λαχανικά να καταναλώνονται με τη φλούδα όπου είναι δυνατό (μήλο, ροδάκινο, βερίκοκο, αχλάδι), (πατάτα, ντομάτα). Προτιμώνται τα φρούτα με σπόρους όπως ακτινίδιο, σύκο, φράουλα, μούρα καθώς και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως σπανάκι, μπρόκολο, ρόκα, λάχανο κ.α, ενώ προτείνονται τα αποξηραμένα φρούτα, ιδιαίτερα τα δαμάσκηνα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε σορβιτόλη, συστατικό που λειτουργεί σαν φυσικό καθαρτικό  (1 μικρομερίδα ≈4-5τμχ/ Προσοχή να μην είναι ζαχαρωμένα δηλαδή, χωρίς προσθήκη τεχνητών σακχάρων).

Συστήνονται τα καλά λιπαρά όπως ελαιόλαδο, avocado, ξηροί καρποί και σπόροι (chia, λιναρόσπορος, σουσάμι), η αύξηση κατανάλωσης μελιού και η μείωση της ζάχαρης, κατανάλωση τροφών πλούσιων σε προβιοτικά όπως το κεφίρ και το γιαούρτι (προσοχή να γράφει «ζωντανή καλλιέργεια γιαουρτιού»), η σωματική άσκηση, έστω και ήπιας μορφής, ενώ αντενδείκνυται η χρήση καθαρτικών ή άλλων σκευασμάτων χωρίς ιατρική συμβουλή.

Για ακόμη μια φορά φαίνεται πως οι αρχές της ισορροπημένης Μεσογειακής Διατροφής αποτελούν τη λύση στο πρόβλημα. Επομένως, με μικρές και απλές αλλαγές μπορούμε να «ξεφορτωθούμε», στις περισσότερες περιπτώσεις τουλάχιστον, το δυσάρεστο αίσθημα που προκαλεί η δυσκοιλιότητα και επανέλθει η εύρυθμη λειτουργία του εντέρου.


*Διαιτολόγος - Διατροφολόγος BSc., Αθλητική Διατροφολόγος MSc.